شناسایی قابلیت های بصری کتیبه های مجموعه زیارتی امام رضا و آثار حجمی در هنر شهری با استفاده آنها فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: DOCX
تعداد صفحات: 180
حجم فایل: 935
قیمت: 30000 تومان
بخشی از متن:
اسامی تهیه کنندگان در فایل درج شده است.
فاقد غلط املایی و نگارشی
رفرنسدهی وپاورقی استاندارد
بهترین راه نوشتن یک پایان نامه خواند یک یا چند پایان نامه مشابه است.
مناسب برای استفاده به عنوان منبع در پایان نامه های مشابه.
چکیده:
کتیبه نگاری عرصه ی کاربرد خوشنویسی در معماری بنا است. کتیبه ها از دو جنبة صورت (فرم) و محتوا مهم هستند. محتوای کتیبهها، معتبرترین اسناد تاریخ معماری است و جنبه صوری آنها که از قابلیتهای حروف بهره میگیرد، بهزیبا شدن فضاهای معماری منجر میشود. شناسایی قابلیت ها و ظرفیت های خط در کتیبه ها میتواند در خلق آثار هنری امروز با هویت ایرانی و اسلامی نیز کارامد باشد. بدین منظور کتیبه های مجموعه زیارتی امام رضا (ع) به منزله ی جامعه مورد مطالعه انتخاب شد. چرا که کتیبه های این مجموعه تنوع فراوانی از نظر صورت و محتوا دارند و میتواند جنبه های مختلف کتیبه نگاری را برملا کند. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی قابلیتهای بصری کتیبه های مجموعه زیارتی امام رضا (ع) است. بررسیهای کتابخانهای و میدانی نشان میدهد که کیفیتهای بصری و ویژگیهای حروف بهکار رفته در کتیبه ها نقش مهمی در ایجاد تأثیرات بصری آن دارد. در این پژوهش بهروش توصیفی- تحلیلی سعی بر آن است، کتیبه های این مجموعه ابتدا گونه شناسی و سپس جنبه ساختاری آنها بر اساس قواعد بصری مورد مداقه قرارگیرد. نتایج این پژوهش، نشاندهنده آن است که چگونگی استفاده از کیفیت های بصری نظیر: آهنگ بصری، تعادل، تباین، ترکیب بندی و تناسب، مؤثرترین ویژگیهای بصری این کتیبه ها است.
واژگان کلیدی: کتیب هنگاری، ویژگیهای بصری، آهنگ بصری، تباین، ترکیببندی، تناسب، گونه شناسی.
فهرست مطالب
مقدمه 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1– 1 بیان مسأله. 4
1 – 2 اهداف پژوهش. 5
1– 2 - 1 هدف اصلی 5
1– 2 - 2 هدف فرعی . 5
1 – 3 اهمّیّت و ضرورت تحقیق 5
1 – 4 سوالات تحقیق. 6
1– 4 - 1 سوال اصلی. 6
1 – 4 - 2 سوالات فرعی 7
1 – 5 پیشینه تحقیق 7
1 – 6 روش و ابزارگردآوری اطلاعات. 10
1 – 7 روش انجام تحقیق . 10
1 – 8 روش تحلیل اطلاعات . 10
1 – 9 تاریخچه. 11
1 – 9 - 1 مجموعه زیارتی امام رضا (ع). 11
1 – 9 - 2 تاریخچه حرم امام رضا (ع) از آغاز تا پیش از حمله مغول. 11
1 – 9 - 3 مجموعه امام رضا (ع) در دوره مغول. 14
1 – 9 – 4 مجموعه امام رضا (ع) در دوره تیموری. 14
1 – 9 – 4– 1 صحن عتیق. 15
1 – 9 – 4 – 2 مدارس احداثی در مجموعه امام رضا (ع) 15
1 – 9 – 4 – 3 رواقها 17
1 – 9 – 4 – 4 مسجد گوهرشاد . 17
1 – 9 – 5 مجموعه امام رضا (ع) در دوره صفویه 18
1 – 9 – 5 – 1 صحن عتیق 19
1 – 9 – 5– 2 گنبد مطهر . 20
1 – 9 – 5 – 3 رواقها. 20
1 – 9 – 5 – 4 مدارس احداثی در مجموعه امام رضا (ع) . 21
1 – 9 – 6 مجموعه امام رضا (ع) در دوره افشاریه تا دوره قاجاریه 21
1 – 9 – 7 مجموعه امام رضا (ع) در دوره قاجاریه . 22
1 – 9 – 7 – 1 صحن نو. 23
1 – 9 – 7 – 2 مدرسه علینقی میرزا . 24
1 – 9 – 7 – 3 رواقها. 24
1 – 9– 8 مجموعه امام رضا (ع) در دوره پهلوی 25
1 – 9 – 8 – 1 رواقها 25
1 – 9 – 8 – 2 کتابخانه آستانقدس . 28
1 – 9 – 8 – 3 موزه و صحن موزه . 28
1 – 9– 9 مجموعه امام رضا (ع) در دوره انقلاب اسلامی. 29
1 – 9 – 9 – 1 صحنها 29
1 – 9 – 9 – 2 رواق دارالولایه 33
1 – 9 – 9 – 3 دانشگاه علوم اسلامی رضوی 33
1 – 10 تعاریف 33
1 – 10- 1 وجه تسمیه کتیبه 33
1 – 10 - 2 کتیبه نگاری 34
1 – 10 - 2 - 1 خط کوفی . 35
1 – 10 – 2 – 1- 1 کوفی تزیینی . 35
1 – 10 – 2 – 1- 2 کوفی بنایی. 36
1 – 10 - 2 - 2 خط محقق 37
1 – 10 - 2 - 3 خط ثلث. 37
1 – 10 - 2 - 4 خط نسخ 38
1 – 10 - 2 - 5 خط تعلیق. 39
1 – 10 - 2 – 6 خط نستعلیق 40
1 – 10 - 3 مفاهیم بصری 41
1 – 10 – 3 - 1 آهنگ بصری 41
1 – 10 – 3 - 2 تعادل. 42
1 – 10 – 3 - 3 تباین 43
1 – 10 – 3 – 4 ترکیب بندی 43
1 – 10 – 3 – 4 – 1 ترکیب عمودی . 43
1 – 10 – 3 – 4 – 2 ترکیب متقاطع 44
1 – 10 – 3 – 4 – 3 ترکیب مثلث . 44
1 – 10 – 3 – 4 – 4 ترکیب اریب . 44
1 – 10 – 3 – 4 – 5 ترکیب دایره 44
1 – 10 – 3 – 4 – 6 تناسب . 45
فصل دوم: گونه شناسی کتیبه ها
2 – 1 مقدمه . 47
2 – 2 دسته بندی کتیبه ها. 48
2 – 2 - 1 دسته بندی محتوایی 50
2 – 2 -1 - 1 کتیبه های مذهبی 50
2 – 2 -1 – 1 - 1 آیات قرآنی . 51
2 – 2 -1 – 1 - 2 احادیث. 52
2 – 2 -1 – 1 - 3 ادعیه و تذکره ها 53
2 – 2 -1 – 1 – 4 ابیات شعر 55
2 – 2 -1 - 2 کتیبه های احداثیه . 55
2 – 2 -1 - 3 کتیبه های مذهبی – احداثیه. 57
2 – 2 - 2 دسته بندی براساس خط. 57
2 – 2 - 2 – 1 کاربرد خط کوفی در کتیبهنگاری 59
2 – 2 - 2 – 1 - 1خط کوفی ساده 59
2 – 2 - 2 – 1 – 2 خط کوفیتزیینی . 60
2 – 2 - 2 – 1 – 3 کوفی بنایی (معقلی) . 60
2 – 2 - 2 – 2 کاربرد خط ثلث درکتیبه نگاری 61
2 – 2 - 2 – 3 کاربرد خط نستعلیق درکتیبه نگاری . 65
2 – 2 - 3 دسته بندی براساس قالب و شکل کلی . 68
2 – 2 - 3 - 1 کتیبه های طوماری. 69
2 – 2 - 3 - 2 قاببندی ها . 72
2 – 2 - 3 - 3 الواح کتیبه ای. 74
2 – 2 - 3 - 3 – 1 الواح ترنجی . 75
2 – 2 - 3 - 3 – 2 الواح شمسهای (مدور). 77
2 – 2 - 3 - 3 – 3 الواح هندسی 78
2 – 2 – 4 ترکیب خط درکتیبه 80
2 – 2 – 4 – 1 کتیبه های تکسطری. 80
2 – 2 – 4 – 2 کتیبه های طوماری دوطبقه و سه طبقه 82
2 – 2 – 4 – 3 کتیبه های طوماری مادر و بچه . 84
2 – 2 – 4 – 4 کتیبه هایکمربندی 86
2 – 2 – 5 مصالح مورد استفاده در کتیبه ها 87
2 – 2 – 5 – 1 آجرکاری . 88
2 – 2 – 5 – 2 سنگ . 90
2 – 2 – 5 – 3 گچ. 92
2 – 2 – 5 – 4 کاشی 93
2 – 2 – 5 – 4 – 1 کاشی معرق. 94
2 – 2 – 5 – 4 – 2 کاشی هفت رنگ. 95
2 – 2 – 5 – 4 – 3 کاشی زیررنگی 97
2 – 2 – 5 – 4 – 4 کاشی زرینفام. 98
2 – 2 – 5 – 4 – 5 کاشی معقلی . 99
2 – 2 – 5 – 5 تزیینات چوبی 100
2 – 2 – 5 – 6 آیینه کاری. 101
2 – 2 – 5 – 7 فکاری . 102
2 – 2 – 6 رنگ در کتیبه ها . 103
2 – 3 جمعبندی 105
فصل سوم: تحلیل ساختاری کتیبه ها
3 – 1 مقدمه . 107
3 – 2 بررسی کیفیات بصری در کتیبه ها 108
3 – 2 - 1 آهنگ بصری . 108
3 – 2 - 2 تعادل . 112
3 – 2 - 3 تباین. 116
3 – 2 – 4 ترکیببندی 119
3 – 2 - 5 تناسب . 125
3 – 3 مختصری درباره ویژگیهای حروف . 128
3 – 4 کرسی. 139
3 – 5 جمعبندی 142
فصل چهارم: نتیجه گیری
4 – 1 بحث 144
4 – 2 نتیجه 146
4 – 3 پیشنهادات 151
طرح عملی
معرفی 154
مشخصات فنی 154
فهرست منابع 156
پیوست مطالب 165پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
درباره این سایت